سایت دکتر علیرضا متشکر

09107873199

info@drmoteshaker.com

اخبار سایت

نسل z

نسل z

نقش تکنولوژی در تغییرات نسلی به عنوان عاملی شتاب دهنده تلقی می گردد و آگاهی بخشی را ایجاد می کند ، تا جایی که جامعه شناسان بر این باور هستند که در گذشته هر هفتاد سال یکبار نسل تغییر میکرد اما اگنون کمتر از هر ده سال یکبار تغییر می کند.

هر نسلی ویژگی های خاص خودش را دارد که می تواند آن را از نسل بعدی متمایز کند.

وقایع کنونی نشان داد روانشناسی به جامعه شناسی و همینطور جامعه شناسی به روانشناسی نیاز دارند و نمی توان آنها را مجزا دید.

کودکان z در یک دوره پر تلاطم به دنیا آمده اند برعکس نسل خاموش که از تغییرات استقبال می کنند ، ارتباط خوبی با جامعه دارند و مشتاق یادگیری و هیجان هستند.

اعتقاد دارند تنها کسی که می تواند به آنها کمک کند خودشان هستند ، سخت کار می کنند و انعطاف بیشتری در خصوص مذهب و اخلاق و قومیت نسبت به نسل های قبل دارند.

فناوری و دیجیتال وارد زندگی آنها شده علاقه مند و وابسته به اتفاقات در جهان هستند ، اعتقاد کمتری به مبانی اعتقادی و مذهب دارند.

به آنها « زومر» (برگرفته از یک بازی کامپیوتری) گفته می شود ، از همان ابتدا در فضای فناوری و دیجیتال به دنیا آمده اند در مجموع بر خلاف نسل قبل تنبیه بدنی و تحقیر را تجربه نکرده اند و عزت نفس بیشتری دارند.

جامعه پذیری آنها زودتر اتفاق افتاده و شخصیت اجتماعی آنها زودتر اتفاق افتاده و در مقابل اقتدارگرایی خانوادگی مقاومت داشته و گریزهای بیرون از خانه یافتند.

از آنجا که اکثرا تک فرزند و یا یک خواهر و یا یک برادرند «حریم خصوصی» برای خودشان دارند.

چون جمعیت کمی دارند به جای رقابت درون نسلی به دنبال پرورش و کشف خود هستند.

این نسل بیشتر از نسل قبل توسط خانواده مراقبت و تحت مشاوره های روانشناسی بوده اند.

این نسل حس « خود سرزنشی » کمتر و « خودباوری » بیشتری دارند.

زومرها از آنجا که در عصر فناوری دیجیتال به دنیا آمده اند به راحتی با جهان پیرامون خود ارتباط می گیرند و راحت تر گروه سازی می کنند و در مجموع این نسل مهارتهای حل مسئله قدرتمندتری دارند.

محسن کمالی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

: 107 - : 1401/8/21 - : 2425
1401/8/21