سایت دکتر علیرضا متشکر

09107873199

info@drmoteshaker.com

پرسش و پاسخ

سوالات رایج درباره داروهای اعصاب و روان

سوالات رایج درباره داروهای اعصاب و روان :

  1. 1) آیا داروهای اعصاب و روان اعتیادآورند ؟

بسیاری از مردم حتی جامعه تحصیل کرده جامعه ، بر این اعتقاد هستند که داروهای اعصاب وروان ، اعتیاد آورند و بدن به آنها وابستگی پیدا می کنند ، آیا در واقعیت این مسأله صحت دارد ؟

طبق تحقیقات و مقالات متعددی که در این زمینه وجود دارد و همچنین متون علمی ، از بین همه انواع داروهای روانپزشکی ، تنها یک دسته از این داروها در صورتیکه ، طولانی مدت وبا دوز بالا مصرف شوند ، وابستگی ایجاد می کنند و آن دسته داروهایی مانند آلپرازولام ، کلونازپام ،دیازپام ،... می باشند.

هر چند که گاهاً به دلیل اینکه این داروها ، ضد اضطراب و خواب آور هستند ممکن است به مدت طولانی تر تجویز گردند.

مطلقاً ، مصرف کوتاه مدت و یا طولانی مدت این نوع داروها ، می بایست تحت نظر روانپزشک صورت گیرد.

  1. 2) چرا با قطع داروهای اعصاب و روان علائم بلافاصله یا بعد از مدت کوتاهی برمی گردند ؟

و آیا این مورد نشانه اعتیاد به دارو می باشد ؟

این سوال بارها توسط مراجعین از اینجانب پرسیده شده است.

باید بگویم که متأسفانه اغلب بیماریهای اعصاب وروان ، ماهیتی عود کننده دارند. به عبارتی ممکن است بعد از بهبود توسط دارو ، یا حتی بعد از گذشتن دوره بیماری و بهبود آتی آن ، علائم بیماری برگردد و این نشانه عود بیماری می باشد و هیچ ربطی به وابستگی به دارو ندارد.

بگذارید مثال ساده تری بزنم :

اغلب ماها با بیماری فشار خون بالا آشنایی داریم.

در این بیماری ، چون بدن بیمار به صورت مداوم به دارو نیاز دارد ، با قطع دارو علائم بیماری عود می کند و در این مورد ما هیچگاه نمی گوییم بیمار به داروی فشار خون اعتیاد پیدا کرده است ، بلکه به علت این که بدن بیمار به دارو نیاز دارد ، می بایست دارو را مصرف نماید.

در مورد بیماری های اعصاب و روان هم گاهاً با قطع دارو ، بعد از مدتی علائم عود می کند و این نشانه شعله ور شدن مجدد بیماری می باشد.

: 82 - : 1399/4/11 - : 10422
1399/4/11