سایت دکتر علیرضا متشکر

09107873199

info@drmoteshaker.com

پرسش و پاسخ

آیا می‌توان دردوران بارداری از داروهای ضد افسردگی استفاده کرد؟

آیا میتوان دردوران بارداری از داروهای ضد افسردگی استفاده کرد؟

بحثهای زیادی پیرامون ایمنی و اثرات طولانیمدت مصرف داروهای ضدافسردگی در دوران بارداری وجود دارد. برخی تحقیقات نشان میدهند که بعضی از داروهای بهکار رفته برای درمان افسردگی میتوانند با بروز مشکلاتی در نوزادان تازه متولد شده مانند نقصهای فیزیکی، مشکلات قلبی، فشارخون ریوی و وزن کم در هنگام تولد مرتبط باشند.

ممکن است یک خانم مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط بتواند علائمش را با کمک گروههای حمایتی، رواندرمانی و نوردرمانی کنترل کند، اما اگر یک زن باردار به افسردگی شدید مبتلا باشد، معمولا ترکیبی از رواندرمانی و دارو توصیه میشود.

زنان باید بدانند که تمام داروها از جفت عبور میکنند و وارد بدن نوزاد میشوند. هنوز کاملا مشخص نیست که کدام داروهای ضدافسردگی کاملا بیخطر هستند و کدامها اثرات منفی روی جنین میگذارند.

اما هنگام درمان افسردگی ماژور (عمده) باید خطرات و مزایا به دقت بررسی شوند. باید دقیقا مشخص شود که کدام دارو میتواند بیشترین کمک را ارائه دهد و درعین حال کمترین عوارض جانبی را برای کودک داشته باشد.

اگر تشخیص داده شود که دارو بهترین درمان برای افسردگی شماست، تشکیل یک تیم درمان مشارکتی میتواند بهترین رویکرد ممکن باشد. این تیم شامل متخصص زنانوزایمان و روانپزشک شما خواهد بود.

: 89 - : 1399/7/27 - : 9852
1399/7/27